Posted in: Övrigt

Landsbygdskämpen Stefan och hans familj har fått nostalgi att bli ett lyft för hela Viksjö

I femtio år drev Stefan Hagmans familj ICA–butiken i Indal. En viktig service för det lilla samhället i inre Medelpad.

Sedan några år tillbaka är det i Viksjö på Härnösands landsbygd som Hagmans bidrar till framtidstro. Deras Mat & Nostalgi har gett människor flera anledningar till att stanna till i byn och i fjol fick det utmärkelsen Årets Landsbygdsutveckling i Härnösands kommun.

Bensinmacken hade lagt ned. Mataffären likaså.

Viksjö kändes som ett höstlöv i slutet av oktober, redo att lossna från grenen och singla mot marken…

Ja, det kanske är en lätt överdrift, men någonting ditåt var det i alla fall.

Året var 2012 och Stefan Hagman med familj besökte loppisen i skolbyggnaden som sedan dess brunnit ned.

– Av någon anledning fick vi en positiv känsla av Viksjö och någon berättade att den gamla affären med tillhörande byggnader var till salu. Inom tre dagar var fastigheten vår, säger Stefan Hagman och skrattar.

Det som hänt sedan dess är en kombination av ett förverkligande av personliga drömmar – processen pågår alltjämt – och ett återupplivande av verksamheter som slumrat och var på väg in i den eviga vilan.

Nu har viksjöborna åter en mataffär och kan tanka bensin och diesel igen. Det finns även en laddstation för el–bilar.

– Vår erfarenhet av matvarubranschen har förstås varit värdefull och vi har också fått ett väldigt bra stöd från både Härnösands kommun och Länsstyrelsen som såg vår satsning som viktig för bygden.

Affären är också ombud för bland annat DHL, Bussgods, Schenker och Systembolaget.

Men Stefan och hans familj har dessutom startat ett fik med inredning som från 50– och 60–talets Sverige.

Det tog två år för att få det som familjen ville ha det och det har inte kompromissats med någonting.

– Det enda som inte är svenskt är jukeboxen, som är amerikansk. Å andra sidan stod det sådana på vart och vartannat fik i Sverige på den tiden, säger Stefan.

Mat & Nostalgi har också en stor försäljningsyta för retro– och vintageprylar och under sommarhalvåret arrangerar man regelbundet både bilträffar och andra evenemang.

– Vi är tacksamma för responsen från ortsborna och all uppmärksamhet vi fått. Parallellt med att besökare talat väl om oss till andra, har det gjort att allt fler kommer hit. Flest förstås under perioden juni till augusti, men det kommer folk i en strid ström även resten av året.

Nu ska Stefan intensifiera marknadsföringen och importen av amerikanska bilar och bildelar.

– Men Mat & Nostalgi är verkligen ett familjeprojekt och jag är faktiskt den enda som inte har någon egentligt tydlig uppgift i företaget. Jag bara är, säger han och skrattar hjärtligt.

Foto: Olof Wigren.

Viksjö, som bara har drygt 100 invånare, är numera mer än en genomfartsort på vägen mellan Medelpad till och från Ångermanland och Jämtland.

– En anledning till att jag trodde att det här skulle bli bra är att Viksjö ligger på landsbygden men strategiskt bra till. Det är inte så långt hit vare sig från Sundsvall, Härnösand, Kramfors eller Sollefteå, säger Stefan.

Han ser många likheter mellan Indal och Viksjö. Det är små orter som kämpar mot avfolkning, där det är oerhört viktigt att det finns service som gör att människor kan bo kvar eller kan tänka sig att flytta dit. En bensinmack och en mataffär hör till sådan service. Och adderar man någonting unikt och attraktivt som kan få människor att komma till Viksjö, som annars aldrig hade tänkt tanken. Som Mat & Nostalgi. Då har man bidragit till både nya möjligheter och ökad stolthet hos invånarna.

På Härnösands företagsgala 2019 fick Mat & Nostalgi utmärkelsen Årets Landsbygdsutveckling, med motiveringen:

”Ett företag som går sin egen väg och ser möjligheter i nya och gamla tider. Med en tydlig vilja har man satt sin ort på kartan och lockar besökare från när och fjärran. Bra service och trevliga evenemang är signum för företaget.”

Foto: Olof Wigren.

Fakta om Stefan Hagman

Ålder: 60 år.

Bor: Hus i Viksjö och Indal.

Familj: Sambo med Monica Näslund sedan 42 år, barnen Peter Hagman, 31 år, och Erik Hagman, 29 år.

Yrke: Egenföretagare och mångsysslare.

Motto: ”Var positiv och se möjligheterna. Efter regn kommer solsken.”

Läs orginal artikeln på : olofwigren.se

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi använder cookies, web beacons och liknande tekniker (gemensamt kallade ”cookies”) för att förbättra din upplevelse hos oss.